Rząd ame­ry­kań­ski nagle po­czuł się zo­bo­wią­za­ny do za­pew­nie­nia nas, że sy­re­ny nie ist­nie­ją. ”Nigdy nie zna­le­zio­no do­wo­dów na ist­nie­nie wod­nych istot hu­ma­no­idal­nych” - czy­ta­my na stro­nie ame­ry­kań­skiej agen­cji oce­anicz­nej. Dla­cze­go sy­re­ny nagle zna­la­zły się w cen­trum za­in­te­re­so­wa­nia?
Po­lo­wa­nie na sy­re­ny
W ze­szłym ty­go­dniu ame­ry­kań­ski rząd zadał sobie za­dzi­wia­ją­co wiele trudu, aby za­pew­nić Ame­ry­kę, że sy­re­ny nie ist­nie­ją. Na­praw­dę!
”Nigdy nie zna­le­zio­no do­wo­dów na ist­nie­nie wod­nych istot hu­ma­no­idal­nych” – po­da­je Ame­ry­kań­ska Na­ro­do­wa Służ­ba Oce­anicz­na i Me­te­oro­lo­gicz­na (NOAA) w ma­te­ria­le opu­bli­ko­wa­nym 27 czerw­ca na jej stro­nie www.​NOAA.​gov.
Spra­wa jest jed­nak jesz­cze dziw­niej­sza, niż mo­gło­by się wy­da­wać. Oto bo­wiem ko­lej­na agen­cja fe­de­ral­na zdaje się mącić sy­re­nie wody. Po­szu­kaj­cie w in­ter­ne­cie hasła Be­lie­ve­In­Mer­ma­ids (uwierz w sy­re­ny), a prze­ko­na­cie się, że do­me­nę prze­jął De­par­ta­ment Bez­pie­czeń­stwa Na­ro­do­we­go Sta­nów Zjed­no­czo­nych. Czy rząd aby nie na­zbyt gor­li­wie prze­czy ist­nie­niu syren? Dla­cze­góż to jego przed­sta­wi­cie­le nagle się nimi za­in­te­re­so­wa­li?
We­dług rzecz­nicz­ki NOAA to wzmo­żo­ne za­in­te­re­so­wa­nie było efek­tem nie­daw­no wy­emi­to­wa­ne­go pro­gra­mu te­le­wi­zyj­ne­go. Na ka­na­le Ani­mal Pla­net po­ka­za­no film do­ku­men­tal­ny, który miał być re­la­cją z od­na­le­zie­nia praw­dzi­wej sy­re­ny.
Film ”Mer­ma­ids: The Body Found” (Sy­re­ny – od­na­le­zio­ne ciało) był zwień­cze­niem co­rocz­nie ob­cho­dzo­ne­go na ka­na­le ”Ty­go­dnia Po­two­rów”, który poza sy­re­na­mi był po­świę­co­ny pi­ra­niom, a także re­ki­nom i ali­ga­to­rom lu­do­ja­dom. Samym stwo­rze­niom, które ist­nie­ją na­praw­dę.
Od­ci­nek na temat syren był opar­ty na fak­tach, a ści­ślej mó­wiąc na jed­nym fak­cie. Otóż w 1997 roku na­ukow­cy NOAA za­re­je­stro­wa­li na Pa­cy­fi­ku dziw­ny dźwięk, któ­re­go po­cho­dze­nia nigdy nie zi­den­ty­fi­ko­wa­no. A resz­ta in­for­ma­cji z pro­gra­mu? Cóż, mó­wiąc oględ­nie, jest nie cał­kiem praw­dzi­wa.
Jak po­da­je rze­czo­ny film ”fał­sz­do­ku­men­tal­ny”, dwaj na­ukow­cy z NOAA, któ­rzy nieco obe­szli pro­ce­du­ry, od­kry­li w brzu­chu re­ki­na zwło­ki przy­po­mi­na­ją­ce ludz­kie szcząt­ki i do­szli do wnio­sku, że były to zwło­ki sy­re­ny. Na­stęp­nie spra­wa zo­sta­ła wy­ci­szo­na przez rząd.
To nigdy nie miało miej­sca – twier­dzi NOAA. Ale po co te za­prze­cze­nia? Po co wła­śnie teraz pu­bli­ko­wać spro­sto­wa­nie? Otóż do­ku­ment Ani­mal Pla­net prze­ko­nał wi­dzów, że sy­re­ny fak­tycz­nie ist­nie­ją.
- Po emi­sji pro­gra­mu lu­dzie za­czę­li wię­cej mówić o sy­re­nach. Ten temat za­czął się po­ja­wiać w me­diach spo­łecz­no­ścio­wych – tłu­ma­czy rzecz­nicz­ka Ke­eley Belva. - Był cie­ka­wy, więc opu­bli­ko­wa­li­śmy krót­kie wy­ja­śnie­nie. Być może za­chę­ci ludzi do od­wie­dze­nia stro­ny NOAA.​gov.
Wszyst­ko pięk­nie, ale co z prze­ję­tą do­me­ną?
- To mi­sty­fi­ka­cja – mówi Ross Fe­in­ste­in, rzecz­nik Służb Imi­gra­cyj­nych i Cel­nych (ICE), które pod­le­ga­ją De­par­ta­men­to­wi Bez­pie­czeń­stwa Na­ro­do­we­go. Rzut oka na kod stro­ny po­zwa­la stwier­dzić, że na­le­ży ona nadal do firmy matki Ani­mal Pla­net, czyli Di­sco­ve­ry Com­mu­ni­ca­tions, które re­kla­mu­je się jako ”wio­dą­cy do­staw­ca tre­ści do­ku­men­tal­nych”. Rzecz­nicz­ka Di­sco­ve­ry nie śpie­szy­ła się z od­dzwa­nia­niem na moje te­le­fo­ny.
- Przej­mu­je­my stro­ny w ra­mach ini­cja­ty­wy prze­ciw­dzia­ła­nia oszu­stwom i pi­rac­twu w in­ter­ne­cie, która ma chro­nić kon­su­men­tów – ko­men­tu­je Fe­in­ste­in z ICE. - Na­szym celem są fał­szy­we to­wa­ry i pi­rac­two, a nie wol­ność słowa. Fał­szy­we, jak choć­by in­for­ma­cje na temat ist­nie­nia syren.
Tym­cza­sem isto­ty po­dej­rza­nie przy­po­mi­na­ją­ce praw­dzi­we sy­re­ny ha­sa­ją po po­łu­dnio­wym wy­brze­żu USA od 1947 roku.
- W Weeki Wa­chee Springs [park te­ma­tycz­ny na Flo­ry­dzie, po­świę­co­ny sy­re­nom – Onet.​pl] ko­bie­ty o ry­bich syl­wet­kach za­ba­wia­ją pu­blicz­ność z ca­łe­go świa­ta – mówi rzecz­nik parku John Atha­na­son. - Wielu z na­szych mło­dych fanów jest prze­ko­na­nych o ist­nie­niu syren. Kiedy chło­piec albo dziew­czyn­ka py­ta­ją ”Czy je­steś praw­dzi­wą sy­re­ną”, to oczy­wi­ste, że w od­po­wie­dzi usły­szą zde­cy­do­wa­ne ”tak!”. W parku Weeki Wa­chee Springs sy­re­ny są praw­dzi­we.
A oto pełna in­for­ma­cja na temat syren opu­bli­ko­wa­na na stro­nie NOAA:
”Sy­re­ny – te pół-ko­bie­ty, pół-ry­by – są le­gen­dar­ny­mi isto­ta­mi mor­ski­mi opie­wa­ny­mi od nie­pa­mięt­nych cza­sów w kul­tu­rach mor­skich. Sta­ro­żyt­ny grec­ki poeta Homer pisał o nich w ”Ody­sei”. Na sta­ro­żyt­nym Bli­skim Wscho­dzie sy­re­ny miały być żo­na­mi po­tęż­nych smo­ków mor­skich i słu­żyć za za­ufa­ne po­słan­nicz­ki po­śred­ni­czą­ce w roz­mo­wach mężów z wład­ca­mi na lą­dzie. Abo­ry­ge­ni z Au­stra­lii na­zy­wa­ją sy­re­ny ‘yaw­ky­awk’, co być może na­wią­zu­je do hip­no­ty­zu­ją­ce­go sy­re­nie­go śpie­wu.
Wiara w ist­nie­nie syren mogła po­ja­wić się u za­ra­nia na­sze­go ga­tun­ku. Ta­jem­ni­cze ko­bie­ce po­sta­ci po raz pierw­szy uwiecz­nio­no w ma­lo­wi­dłach ja­ski­nio­wych w póź­nym okre­sie pa­le­oli­tycz­nym (epoka ka­mie­nia), ja­kieś 30 ty­się­cy lat temu, kiedy to lu­dzie zdo­by­li do­mi­na­cję na lą­dzie i przy­pusz­czal­nie za­czę­li też prze­mie­rzać morza.
Także mi­to­lo­gia ob­fi­tu­je w pół­ludz­kie isto­ty. Oprócz syren są to mię­dzy in­ny­mi mądre cen­tau­ry, dzicy sa­ty­ro­wie i prze­ra­ża­ją­cy Mi­no­taur.
Czy jed­nak sy­re­ny ist­nie­ją? Nigdy nie zna­le­zio­no do­wo­dów na ist­nie­nie wod­nych istot hu­ma­no­idal­nych. Dla­cze­go więc za­przą­ta­ją zbio­ro­wą wy­obraź­nię nie­mal wszyst­kich że­glu­ją­cych na­ro­dów? Od­po­wiedź na to py­ta­nie naj­le­piej zo­sta­wić hi­sto­ry­kom, fi­lo­zo­fom i an­tro­po­lo­gom. duzo animacyjek *.*


  
  
  
  


  
  
  
  
  
  
  
   
  
  
  
  
  Spis odcinków 3 serii po angielsku 
  • The awakening
  • Jungle hunt
  • Keep your enemies close
  • Valentine's day
  • Big ideas
  • Secrets & lies
  • Happy families
  • Kidnapped
  • The Sorcerer's Apprentice
  • Revealed
  • Just a girl at heart
  • Crime and punishment
  • To Have & To Hold Back
  • Mermaid magic
  • Power play
  • The dark side
  • A Magnetic Attraction
  • Into The Light
  • Breakaway
  • Queen For A Day
  • The Jewel Thief
  • Mako Masters
  • Beach Party
  • Too Close For Comfort
  • A Date With Destiny
  • Graduation